Rollen en taken
Hij licht toe dat de berekeningen plaatsvinden op basis van rollen, zoals toezicht houden, werkvoorbereiding of projectleiding. “Wij hebben een model ontwikkeld dat uitgaat van een bepaald budget. Stel dat een project een miljoen euro kost, hoeveel uur heb je dan aan projectleiding? Of aan beheer? In eerste instantie berekenen we dus het aantal uur per rol. Vervolgens onderzoeken we aan de hand van interviews welke rollen/taken er in een bepaalde functie worden uitgevoerd. Er zijn bijvoorbeeld ook taken waar geen rechtstreeks budget aanhangt, maar die wel door een medewerker worden uitgevoerd. Op die manier maken we de verantwoordelijkheden en het takenpakket van de binnendienst inzichtelijk.”
Goed overzicht
Naast dit inzicht bevat Impact inside ook een projectendossier, waarin klanten zelf kunnen bijhouden wat bijvoorbeeld het budget per project is, hoe dat budget is opgebouwd, hoe het wordt besteed, welke mensen eraan werken et cetera. “Hierdoor krijgen ze een goed overzicht, wat kan bijdragen aan de bedrijfsvoering.”
Ook kun je met behulp van Impact inside managementrapportages maken. Hierbij worden – op basis van het GROKIT-principe – verschillende onderwerpen in beeld gebracht: Geld, Risico, Organisatie, Kwaliteit, Informatie en Tijd. “Op die manier kun je per onderdeel de risico’s overzichtelijk in beeld brengen, bijvoorbeeld ‘te weinig budget’ of ‘het missen van een projectleider’.”
Kritischer
Bart merkt dat de vraag naar Impact inside de laatste tijd flink groeit. “Waar we twee jaar geleden een of twee aanvragen per jaar kregen, zitten we nu na een half jaar al op vijf aanvragen.” Hij ziet dan ook een kentering in de opvatting van gemeenten. “Vroeger dachten ze: het is zoals het is, we doen dit al zo sinds jaar en dag. Maar mensen zijn kritischer naar hun eigen werkzaamheden gaan kijken en krijgen ook een steeds groter werkpakket. Daarom is het goed om af en toe eens stil te staan bij de werkzaamheden en de taken goed te overzien. Dat geeft een enorme rust.”
Nieuwsartikelen
Feest in de leefomgeving!
Cyber Advies bestaat dertig jaar. Hoogtepunt van dit jubileum is het congres ‘Feest in de leefomgeving’, met als thema ‘Meerwaarde in de leefomgeving creëren, hoe doe je dat?’ Wij nodigen jou uit om je te laten inspireren door bevlogen sprekers,...
Cyber stelt Kwaliteitsplan Wegen op
De gemeente Tytsjerksteradiel wil graag een visie ontwikkelen op de kwaliteit van de gemeentelijke verhardingen. Daarom stelt de Friese gemeente, in samenwerking met Cyber Advies, een Kwaliteitsplan Wegen op. Naast een doorrekening op de benodigde middelen voor de...
Nieuw gezicht: Evi-Mara van Beekhuizen
Een warm welkom aan onze nieuwe collega Evi-Mara van Beekhuizen. Evi-Mara is in februari gestart als adviseur leefomgeving bij Cyber Advies en heeft in de loop van de jaren veel kennis opgedaan op het gebied van circulariteit en afval/grondstoffen. ...